Chrzest |
Bierzmowanie |
Komunia |
Namaszczenie chorych |
Małżeństwo |
Pogrzeb Katolicki |
Posumowanie
CHRZEST:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Brama sakramentów, konieczny do zbawienia przez rzeczywiste lub
zamierzone przyjęcie, który uwalnia ludzi od grzechów, odradza ich jako
dzieci Boże i przez upodobanie do Chrystusa niezniszczalnym charakterem
włącza ich do Kościoła, jest ważnie udzielany jedynie przez obmycie w
prawdziwej wodzie z zastosowaniem koniecznej formy słownej (Kodeks Prawa
Kanonicznego kan. 849).
Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe, chrzestnego. Ma on
dorosłemu towarzyszyć w chrześcijańskim wtajemniczeniu, a dziecko wraz z
rodzicami przedstawiać do chrztu oraz pomagać, żeby ochrzczony prowadził
życie chrześcijańskie odpowiadającemu przyjętemu sakramentowi i
wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki (kan. 872).
Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:
1. Jest wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców,
albo przez tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza
lub szafarza chrztu, i posiada wymagane kwalifikacje oraz intencję
pełnienia tego zadania;
2. Ukończył szesnaście lat, chyba, że biskup diecezjalny określił inny
wiek albo proboszcz lub szafarz jest zdania, że słuszna przyczyna zaleca
dopuszczenie wyjątku;
3. Jest katolikiem, bierzmowanym i przyjął już sakrament Najświętszej
Eucharystii oraz prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji
jaką ma pełnić;
4. Jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej, zgodnie z prawem
wymierzonej lub deklarowanej;
5. Nie jest ojcem ani matką przyjmującego chrzest (kan. 874 §1).
Ochrzczony, należący do niekatolickiej wspólnoty kościelnej, może być
dopuszczony tylko razem z chrzestnym katolikiem i to jedynie jako
świadek chrztu (kan. 874 §2).
Wymagane dokumenty do przyjęcia chrztu św.:
- akt urodzenia
- dane o rodzicach chrzestnych (imię i nazwisko, wiek, adres
zamieszkania)
- zaświadczenia od chrzestnych (z parafii miejsca zamieszkania)
stwierdzające, że mogą być dopuszczeni do tej funkcji.
↑do
góry
SAKRAMENT BIERZMOWANIE:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Sakrament, który wyciska charakter i przez który ochrzczeni, postępując
na drodze chrześcijańskiego wtajemniczenia, są ubogacani darem Ducha
Świętego i doskonalej łączą się z Kościołem, umacnia ich i ściślej
zobowiązuje, by słowem i czynem byli świadkami Chrystusa oraz szerzyli
wiarę i jej bronili (kan. 879).
Sakrament bierzmowania jest udzielany przez namaszczenie krzyżmem na
czole, którego dokonuje się przez nałożenie ręki i wypowiedzenie słów
przepisanych w zatwierdzonych księgach liturgicznych (kan. 880 §1).
Zdatnym do przyjęcia bierzmowania jest każdy i tylko ten, kto został
ochrzczony, a nie był jeszcze bierzmowany. Poza niebezpieczeństwem
śmierci, mający używanie rozumu wtedy godziwie przyjmuje bierzmowanie,
gdy jest odpowiednio pouczony, właściwie dysponowany i może odnowić
przyrzeczenia chrzcielne (kan. 889).
Wedle możności bierzmowanemu powinien towarzyszyć świadek, który ma
troszczyć się, ażeby bierzmowany postępował jako prawdziwy świadek
Chrystusa i wiernie wypełniał obowiązki związane z tym sakramentem (kan.
892).
Ten może spełniać zadania świadka, kto wypełnia warunki określone w kan.
874 §1.
Wypada, aby świadkiem był ktoś z chrzestnych bierzmowanego (kan. 893).
Wymagane dokumenty do przyjęcia bierzmowania:
- świadectwo chrztu
- zaświadczenie od katechety o uczestnictwie w katechezie szkolnej i
uznanie za godnego przyjęcia sakramentu
Imiona świętych i błogosławionych, których można sobie wybrać jako
patronów z sakramentu bierzmowania.
Polecamy również rozbudowany serwis
www.imiona.net.pl, w którym
znajdziecie znaczenie imion i zapoznacie się bliżej z osobami waszych
świętych patronów.
Przygotowanie do bierzmowania odbywa się w parafii miejsca zamieszkania.
W wyjątkowych sytuacjach może odbyć się w innej parafii po otrzymaniu
pisemnej zgody swojego ks. proboszcza.
↑do
góry
PIERWSZA KOMUNIA:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Najbardziej czcigodnym sakramentem jest Najświętsza Eucharystia, w
której sam Chrystus Pan jest obecny, ofiaruje się oraz jest spożywany i
dzięki której Kościół ustawicznie żyje i wzrasta. Ofiara eucharystyczna,
pamiątka śmierci i zmartwychwstania Pana, w której uwiecznia się Ofiara
Krzyża, jest szczytem i źródłem całego kultu oraz życia
chrześcijańskiego; oznacza ona i sprawia jedność Ludu Bożego, przez nią
buduje się Ciało Chrystusa. Pozostałe bowiem sakramenty i wszystkie
kościelne dzieła apostolatu mają związek z Najświętszą Eucharystią i ku
niej są ukierunkowane (kan. 897).
Wierni powinni z największym szacunkiem odnosić się do Najświętszej
Eucharystii, biorąc czynny udział w sprawowaniu najczcigodniejszej
Ofiary, z największą pobożnością i często przyjmując ten sakrament i
adorując Go z najwyższą czcią. Duszpasterze wyjaśniając naukę o tym
sakramencie powinni starannie pouczać wiernych o tym obowiązku (kan.
898).
Każdy ochrzczony, jeśli tylko prawo tego nie zabrania, może i powinien
być dopuszczony do Komunii świętej (kan. 912).
Dzieci wtedy można dopuścić do Komunii świętej, gdy posiadają
wystarczające rozeznanie i są dokładnie przygotowane, tak by stosownie
do swojej możliwości rozumiały tajemnicę Chrystusa oraz mogły z wiarą i
pobożnością przyjąć Ciało Chrystusa (kan. 913 §1).
Jednakże dzieciom znajdującym się w niebezpieczeństwie śmierci wolno
udzielić Najświętszej Eucharystii, gdy potrafią odróżnić Ciało Chrystusa
od zwykłego chleba i mogą z szacunkiem przyjąć Komunię świętą (kan. 913
§2).
Jest przede wszystkim obowiązkiem rodziców oraz tych, którzy ich
zastępują, jak również proboszcza troszczyć się, ażeby dzieci, po
dojściu do używania rozumu, zostały odpowiednio przygotowane i jak
najszybciej posiliły się tym Bożym pokarmem, po uprzedniej
sakramentalnej spowiedzi. Do proboszcza należy również czuwać nad tym,
by do Stołu Pańskiego nie dopuszczać dzieci, które nie osiągnęły
używania rozumu albo jego zdaniem nie są wystarczająco przygotowane
(kan. 914).
Do Komunii świętej nie należy dopuszczać ekskomunikowanych lub
podlegających interdyktowi, po wymierzeniu lub deklaracji kary, jak
również innych osób trwających z uporem w jawnym grzechu ciężkim (kan.
915).
Kto ma świadomość grzechu ciężkiego, nie powinien bez sakramentalnej
spowiedzi odprawiać Mszy świętej ani przyjmować Komunii świętej, chyba
że istnieje poważna racja i nie ma sposobności wyspowiadania się. W
takim jednak wypadku ma pamiętać o tym, że jest obowiązany wzbudzić akt
żalu doskonałego, który zawiera w sobie zamiar wyspowiadania się jak
najszybciej (kan. 916).
Kto przyjął już Najświętszą Eucharystię, może ją ponownie tego samego
dnia przyjąć jedynie podczas sprawowania Eucharystii, w której
uczestniczy, z zachowaniem przepisu kan. 921 §2 (kan. 917).
Jak najbardziej zaleca się, ażeby wierni przyjmowali Komunię świętą
podczas sprawowania Eucharystii. Proszącym jednak o nią dla słusznej
racji poza Mszą świętą, należy udzielić, zachowując obrzędy liturgiczne
(kan. 918).
Przystępujący do Najświętszej Eucharystii powinien przynajmniej na
godzinę przed przyjęciem Komunii świętej powstrzymać się od
jakiegokolwiek pokarmu i napoju, z wyjątkiem tylko wody i lekarstwa
(kan. 919 §1).
Osoby w podeszłym wieku lub złożone jakąś chorobą, jak również ci,
którzy się nimi opiekują, mogą przyjąć Najświętszą Eucharystię,
chociażby coś spożyli w ciągu godziny poprzedzającej (kan. 919 §3).
Każdy wierny po przyjęciu Najświętszej Eucharystii po raz pierwszy ma
obowiązek przyjmować ją przynajmniej raz w roku (kan. 920 §1).
Ten nakaz powinien być wypełniony w okresie wielkanocnym, chyba że dla
słusznej przyczyny wypełnia się go w innym czasie w ciągu roku (kan. 920
§2).
Wierni znajdujący się z jakiejkolwiek przyczyny w niebezpieczeństwie
śmierci, powinni być umocnieni Komunią świętą na sposób Wiatyku (kan.
921 §1).
Chociażby tego dnia przyjęli już Komunię świętą, to jednak bardzo się
zaleca, aby - znalazłszy się w niebezpieczeństwie śmierci - otrzymali
ponownie Komunię świętą (kan. 921 §2).
Gdy niebezpieczeństwo śmierci trwa dłużej, zaleca się, aby Komunia
święta była udzielana wielokrotnie, w poszczególnych dniach (kan. 921
§3).
Udzielenia Wiatyku chorym nie należy zbytnio odkładać. Duszpasterze
powinni pilnie czuwać nad tym, by chorzy byli posilani wtedy, gdy są
jeszcze w pełni świadomi (kan. 922).
Wymagane dokumenty do przyjęcia Pierwszej Komunii św.:
- akt chrztu świętego
Przygotowanie do Pierwszej Komunii św. odbywa się w parafii miejsca
zamieszkania. W wyjątkowych sytuacjach może odbyć się w innej parafii po
otrzymaniu pisemnej zgody swojego ks. proboszcza.
↑do
góry
NAMASZCZENIE CHORYCH:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Namaszczenia chorych można udzielić wiernemu, który po osiągnięciu
używania rozumu, znajdzie się w niebezpieczeństwie śmierci na skutek
choroby lub starości.
Sakrament ten wolno powtórzyć, jeśli chory po wyzdrowieniu znowu ciężko
zachoruje lub jeśli w czasie trwania tej samej choroby niebezpieczeństwo
stanie się poważniejsze (kan. 1004).
Sakramentu należy udzielać chorym, którzy - będąc przytomni na umyśle -
przynajmniej o niego prosili (kan. 1005).
Nie wolno udzielać namaszczenia chorych tym, którzy uparcie trwają w
jawnym grzechu ciężkim (kan. 1007).
Jak zaprosić księdza do chorego:
Np.: Po niedzielnej Mszy św. w zakrystii podać imię i nazwisko chorego
(ej) adres i termin przejazdu księdza – czy ma to być w I piątek
miesiąca, czy też w innym dniu.
W nagłych przypadkach można wezwać kapłana o każdej porze dnia i nocy!!!
Przygotować:
- Pasyjkę
- Biały obrus
- Zapalone dwie świece na stole
- Talerzyk z solą, kawałkiem chleba i watą
- Woda święcona.
↑do
góry
SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Małżeńskie przymierze, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą
wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury do dobra małżonków
oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi
podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu.
Z tej racji między ochrzczonymi nie może istnieć ważna umowa małżeńska,
która tym samym nie byłaby sakramentem (kan. 1055).
Istotnym przymiotem małżeństwa są jedność i nierozerwalność, które w
małżeństwie chrześcijańskim nabierają szczególnej mocy z racji
sakramentu (kan. 1056).
Z ważnego małżeństwa powstaje między małżonkami węzeł, z natury swej
wieczysty i wyłączny. W małżeństwie chrześcijańskim małżonkowie zostają
ponadto przez specjalny sakrament wzmocnieni i jakby konsekrowani do
obowiązków swego stanu i godności (kan. 1134).
Każdemu z małżonków przysługują jednakowe obowiązki i prawa w tym, co
dotyczy wspólnoty życia małżeńskiego (kan. 1135).
Rodzice mają najcięższy obowiązek i najpierwsze prawo troszczenia się
zgodnie, według swoich możliwości, o wychowanie potomstwa zarówno
fizyczne, społeczne i kulturalne, jak i moralne i religijne (kan. 1136).
Jak załatwić wszystkie formalności:
Miejscem załatwiania spraw przedślubnych jest parafia narzeczonej lub
narzeczonego. Na trzy miesiące przed ślubem narzeczeni (pełnoletni -
ukończone 18 lat) zgłaszają się w kancelarii parafialnej do spisania
protokołu badania kanonicznego narzeczonych przynosząc ze sobą: dowody
osobiste, świadectwa chrztu i świadectwo bierzmowania. Świadectwo chrztu
winno zawierać adnotację, że wydane jest do ślubu kościelnego i musi być
wystawione nie więcej niż 6 miesięcy przed datą ślubu.
Przy zawieraniu małżeństwa konkordatowego, tzn. małżeństwa kanonicznego
mającego skutki cywilno-prawne, narzeczeni muszą przedłożyć 3
egzemplarze zaświadczenia z Urzędu Stanu Cywilnego o braku okoliczności
wyłączających zawarcie małżeństwa (czyli o braku przeszkód cywilnych).
To zaświadczenie wydaje Urząd Stanu Cywilnego w miejscu zamieszkania
jednego z nupturientów. Jest ono ważne 3 miesiące od daty wydania przez
USC (w specjalnej rubryce podany jest termin upływu ważności
zaświadczenia). Zaświadczenie musi być ważne w dniu ślubu, w przeciwnym
razie ślub się nie odbędzie do czasu dostarczenia nowego zaświadczenia.
Ślub powinien odbyć się w parafii, gdzie został spisany protokół
przedmałżeński. W wyjątkowych sytuacjach narzeczeni mogą prosić swego
księdza proboszcza o zezwolenie na ślub w innym kościele. Jest to
licencja, którą można otrzymać po załatwieniu wszystkich formalności
prawnych. Do otrzymania licencji należy także podać dokładny adres i
wezwanie parafii, w której ślub się odbędzie.
Zapowiedzi są głoszone lub wywieszane w gablocie przez dwie niedziele w
parafii narzeczonego i narzeczonej. Podstawą ogłoszenia zamiaru zawarcia
małżeństwa jest spisanie protokołu. Jeśli któraś ze stron należy do
innej parafii, otrzymuje specjalne pismo dla swojego księdza proboszcza
z prośbą o wygłoszenie zapowiedzi w swojej parafii. Po wygłoszeniu
zapowiedzi zaświadczenie przekazuje się do parafii, w której został
spisany protokół.
Narzeczeni są zobowiązani do udziału w naukach przedmałżeńskich i w 3
spotkaniach w poradni rodzinnej. Wskazane jest by uczestniczyli w tych
naukach w parafii, gdzie będzie spisany protokół.
Osoby, które nie mają sakramentu bierzmowania powinny się do niego
przygotować i przyjąć przed ślubem.
Narzeczonych obowiązują dwie spowiedzi przedślubne - po zgłoszeniu na
zapowiedzi i przed ślubem. Przy spowiedzi należy zaznaczyć, że jest to
spowiedź przedślubna.
Sakrament małżeństwa jest udzielany zwykle podczas Mszy św. Przed
celebracją narzeczeni oraz dwóch pełnoletnich świadków (potrzebne są ich
dowody osobiste) stawiają się w kancelarii aby złożyć podpisy w księgach
parafialnych i na zaświadczeniach z USC. W naszej parafii narzeczeni
wraz ze świadkami podpisy w księgach i zaśw. Z USC składają na ołtarzu
po zakończonej liturgii. Podpisy są potwierdzeniem woli wywarcia skutków
cywilnych małżeństwa. Kapłan podpisuje się dopiero po zawarciu tego
małżeństwa na potwierdzenie faktu zawarcia. Jedno z podpisanych
zaświadczeń otrzymują nowożeńcy, drugie zostaje w aktach parafialnych, a
trzecie zostaje przekazane przez księdza proboszcza w ciągu 5 dni do
USC.
Państwowy dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa (a tylko ten jest
ważny na forum cywilno-prawnym), nowożeńcy mogą odebrać jedynie
osobiście w USC, do którego proboszcz odsyła zaświadczenie o zawarciu
małżeństwa.
Wykonywanie zdjęć, nagrywanie, filmowanie podczas uroczystości powinno
być wykonywane przez osoby do tego upoważnione i za zgodą ks.
proboszcza.
Przyjęcie ślubne należy urządzać z kulturą i godnością. Nadużywanie
alkoholu nie jest godne chrześcijanina.
Wymagane dokumenty do zawarcia związku małżeńskiego:
- dowody osobiste narzeczonych
- świadectwo chrztu z zaznaczeniem "do ślubu kościelnego" (ważne tylko 6
miesięcy)
- świadectwo bierzmowania
- zaświadczenie o odbytych naukach przedmałżeńskich i w poradni
rodzinnej
- jeśli ślub jest konkordatowy, zaświadczenie z USC (ważne tylko 3
miesiące!)
- jeśli ślub odbędzie się w innej parafii, należy także mieć pozwolenie.
Narzeczeni są zobowiązani stawić się z tymi dokumentami na trzy miesiące
przed planowanych ślubem w kancelarii parafialnej narzeczonej lub
narzeczonego na spisanie protokołu małżeńskiego.
↑do
góry
POGRZEB KATOLICKI:
Z Kodeksu Prawa Kanonicznego
Wierni zmarli powinni otrzymać pogrzeb kościelny, zgodnie z przepisem
prawa (kan. 1176 §1).
Pogrzeb kościelny, w którym Kościół wyprasza duchową pomoc zmarłym,
okazuje szacunek ich ciału i równocześnie żywym niesie pociechę nadziei,
należy odprawić z zachowaniem przepisów liturgicznych (kan. 1176 §2).
Kościół usilnie zaleca zachowanie pobożnego zwyczaju grzebania ciał
zmarłych. Nie zabrania jednak kremacji, jeśli nie została wybrana z
pobudek przeciwnych nauce chrześcijańskiej (kan. 1176 §3).
Nabożeństwo pogrzebowe za każdego wiernego winno być z reguły odprawione
w jego własnym kościele parafialnym (kan. 1177 §1).
Każdy jednak wierny albo ci, do których należy troska o pogrzeb
zmarłego, mogą wybrać inny kościół na pogrzeb, za zgodą tego, kto nim
zarządza, i po zawiadomieniu własnego proboszcza (kan. 1177 §2).
Jeśli przed śmiercią nie dali żadnych oznak pokuty - pogrzebu
kościelnego powinni być pozbawieni:
1 - notoryczni apostaci, heretycy i schizmatycy;
2 - osoby, które wybrały spalenie swojego ciała z motywów przeciwnych
wierze chrześcijańskiej;
3 - inni jawni grzesznicy, którym nie można przyznać pogrzebu bez
publicznego zgorszenia wiernych (kan. 1184 §1).
Pozbawienie pogrzebu zawiera w sobie także odmowę odprawienia
jakiejkolwiek Mszy świętej pogrzebowej (kan. 1185).
Wymagane dokumenty do pogrzebu chrześcijańskiego:
- akt zgonu
- ewentualne zaświadczenie o przyjętych przed śmiercią sakramentach.
Po śmierci, nawet jeśli pogrzeb ma odbyć się w innej parafii, powinniśmy
zgłosić ten fakt w kancelarii parafialnej, aby uzyskać pozwolenie na
pogrzeb poza parafią.
↑do
góry
PODSUMOWANIE:
Dokumenty i postępowanie w pigułce:
Chrzest - Kościół Rzymsko-Katolicki
Dokumenty potrzebne do spisania aktu chrztu:
* akt urodzenia dziecka
* świadectwo ślubu kościelnego rodziców
* zaświadczenie z parafii zamieszkania, że dana osoba może pełnić
funkcję matki lub ojca chrzestnego
* dane chrzestnych (imię i nazwisko, wiek, wyznanie, adres zamieszkania)
Chrzestni
Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:
* jest wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców,
albo przez tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza
lub szafarza chrztu
* ukończył 16 lat
* jest katolikiem, bierzmowanym i przyjął już sakrament Najświętszej
Eucharystii oraz prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji,
jaką ma pełnić
* jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej, zgodnie z prawem
wymierzonej lub deklarowanej.
* nie jest ojcem lub matką przyjmującego chrzest.
Rzeczy potrzebne do chrztu:
* gromnica
* biała szatka.
Czas zgłoszenia
Zwykle najpóźniej na 3 tygodnie przed chrztem. Koniecznie jednak
skontaktuj się z kancelarią parafialną i dopytaj o szczegóły.
Dokumenty niezbędne do zawarcia ślubu konkordatowego:
* Dowody osobiste.
* Metryki chrztu - nie starsze niż 3-miesięczne.
* Zaświadczenia o bierzmowaniu.
* Świadectwa nauki religii (zależy od parafii).
* Zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego o braku okoliczności
wykluczających zawarcie związku małżeńskiego.
Kierownik USC w stałym miejscu zamieszkania jednej ze stron, wydaje
zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie
małżeństwa oraz treść i datę złożonych przed nim oświadczeń w sprawie
nazwisk przyszłych małżonków i dzieci.
Do uzyskania zaświadczenia należy złożyć następujące dokumenty:
- dowód osobisty jako dokument stwierdzający tożsamość;
- skrócony odpis aktu urodzenia;
- osoba rozwiedziona - skrócony odpis aktu małżeństwa z adnotacją o
rozwodzie;
- wdowa lub wdowiec - należy przedłożyć akt zgonu współmałżonka;
- pisemne zapewnienie, że nie wie się o istnieniu okoliczności
wyłączających zawarcie małżeństwa. Prawomocne postanowienie sądu
zezwalające na zawarcie małżeństwa jeśli wymagają tego przepisy.
- Cudzoziemiec jest zobowiązany złożyć dokument stwierdzający możność
zawarcia małżeństwa według prawa ojczystego oraz odpis aktu urodzenia.
Od złożenia takiego dokumentu zwolnić może tylko sąd. Zaświadczenie jest
ważne 3 miesiące.
* Potwierdzenie nauk przedmałżeńskich i odbycia spotkań w poradni
rodzinnej.
* Zaświadczenie o wygłoszeniu zapowiedzi, jeżeli głoszone były w innej
parafii.
* Zaświadczenia o spowiedzi.
W ciągu 5 dni od zawarcia związku małżeńskiego ksiądz zobowiązany jest
powiadomić o tym fakcie Urząd Stanu Cywilnego.
Najczęściej w ciągu 2 tygodni w USC gotowe są do odebrania skrócone
odpisy aktu ślubu.
Po odpisy ten może zgłosić się tylko jeden ze współmałżonków, ale z
obydwoma dowodami osobistymi.
Po spisaniu protokołu przez 2 tygodnie w parafiach młodych, głoszone są
zapowiedzi.
Młodzi przystępują po raz pierwszy do spowiedzi.
Nauki przedmałżeńskie
Trwają pewien czas tak więc dowiedzcie się, kiedy się zaczynają.
1 dzień przed ślubem po raz drugi powinniście przystąpić do sakramentu
spowiedzi.
Zawierając małżeństwo z osobą innego wyznania, ale ochrzczoną, o zgodę
prosi się biskupa diecezji, na terenie której mieszka ta osoba. Prośbę
składa się za pośrednictwem parafii, w której odbędzie się ślub
(o zgodę występuje proboszcz).
Na ślub z osobą nieochrzczoną potrzebna jest dyspensa, którą może wydać
biskup. O dyspensę proboszcz parafii. Świadkami mogą być osoby tej samej
płci.
↑do
góry